Saturday, March 14, 2009

YAYASAN SABAH ANJUR SEMINAR DAN PAMERAN PENDIDIKAN KERJAYA


KOTA KINABALU – (Jumaat): Yayasan Sabah akan menganjurkan Seminar dan Pameran Pendidikan dan Kerjaya pada 3 Mac ini di Ranau. Seminar dan pameran ini dijangka akan memanfaatkan para pelajar khususnya pelajar di tingkatan 5 dan 6 di sekitar daerah tersebut. Seminar dan pameran sehari ini akan diadakan di Dewan Sekolah Agama Mohd. Ali Ranau.

Ketua Pentadbir Yayasan Sabah Zon Pantai Barat Selatan, Hanafiah Diman dalam kenyataannya menjelaskan bahawa seminar dan pameran ini merupakan anjuran bersama Yayasan Sabah Zon Pantai Barat Selatan, Bahagian Pembangunan Pendidikan Yayasan Sabah dan Jabatan Pelajaran Sabah melalui Jabatan Pelajaran Daerah Ranau.

“Objektif seminar dan pameran ini ialah untuk memberi pendedahan kepada para pelajar tentang kepelbagaian kursus yang terdapat bukan sahaja di institusi pengajian awam tetapi juga di institusi pengajian swasta. Kita juga akan memberi pendedahan kepada para pelajar tentang pelbagai sumber pembiayaan untuk melanjutkan pengajian ke institusi-institusi pengajian tinggi di negara ini. Kita yakin, dengan penerangan dan interaksi dengan wakil dari institusi pengajian awam dan swasta yang dijemput, serta penerangan dan sesi soal jawab dengan wakil dari organisasi yang menyediakan dana pengajian, para pelajar akan mendapat pengetahuan serta pendedahan yang berguna untuk merancang dan menentukan halatuju pengajian masing-masing selepas sahaja memperolehi keputusan yang baik dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia dan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia.” Hanafiah menambah, sebanyak 4 kertas kerja akan dibentangkan dan satu sesi forum yang menampilkan para organisasi yang menaja pengajian tinggi akan diadakan.

Mengulas lanjut, Hanafiah Diman berkata, “Pihak Yayasan Sabah ingin mengalu-alukan penglibatan para pelajar yang telah dikenalpasti dan dipilih oleh pihak sekolah masing-masing untuk hadir dan seterusnya memaksimakan peluang tersebut untuk berinteraksi dan seterusnya mendapatkan sebanyak mungkin maklumat mengenai pengajian tinggi dan pembiayaan yang disediakan.”

Seminar dan pameran ini akan bermula pada jam 8.00 pagi hingga 5.00 petang dengan dibiayai sepenuhnya oleh Yayasan Sabah.

0 comments: